2010. április 4., vasárnap

Húsvéti kulics (Кулич пасхальный)

Mi sem nyilvánvalóbb annál, hogy az orosz konyha szerelmetes gasztrobloggere húsvétra orosz húsvéti kalácsot, kulicsot süt.
És szerencse, hogy húsvét csak egyszer van az évben.

Na ebből mindenki vonja le magának a konklúziókat.

Már ott kezdődött, hogy a recept nem tűnt különösen nehéznek, csak macerásnak és hosszúnak. Mikor elkezdtem leírni magamnak a vázlatos fordítást, majdnem ínhüvelygyulladást kaptam. Megfordult a fejemben, hogy hagyjuk a francba, posztolom a képet, aztán akit érdekel a recept, az majd megkér esdeklő szemekkel valami orosztudót, hogy fordítsa le neki. Aztán elszégyelltem magam, micsoda önzőség ez.

Azért van néhány utolsó figyelmeztetésem:
1. Ha nincs mosogatógéped, utálsz mosogatni, vagy az anyóstól nem negyvendarabos edénykészletet kaptál karácsonyra, akkor bele se kezdj.
2. Hiába vagyok én is a gépek-nélkül-mint-nagyanyánk mozgalom lelkes követője, ennél még én is beadtam a derekam, és elővettem a robotgépet.
3. Tudom, hogy fél kiló liszt kell bele, de ha nincs otthon legalább 1 kiló, akkor menj el a boltba.

4. Tökéletes fizikai erőnlétre, kitűnő idegállapotra, és egy egész délutánra lesz szükséged.
5. A kulimász receptjét nem fordítottam le, mert nem szeretem. Ha valaki nagyon autentikus akar lenni, akkor öntse le valamivel, és díszítse stílszerűen XB felirattal (Христос воскресe - Krisztus feltámadt) .
6. ha eddig azért nem sütöttél kalácsot mert kétszer kell keleszteni, akkor gondold át mégegyszer. Ezt legalább nyolcszor kell (legalábbis nekem úgy tűnt).


Én szóltam.

A recept egyébiránt innen való. Nyuszibbak (csak hogy aktuális legyek) nézzék meg a képet, aztán felejtsék el gyorsan.http://gotovim-doma.ru/view.php?r=40


Что нужно:


500 g átszitált liszt
5 tojás + 1 a tetejére
1.5 pohár cukor
1.5 pohár tej
200 g vaj
1 kocka élesztő
1 vaníliás cukor

aszalt gyümölcsök és magvak

Что делать:
1. A langyos tejben egy evőkanál cukorral keverd el az élesztőt, majd adj hozzá 200 g lisztet. Takard le, és meleg helyen keleszd a duplájára.
2. Eközben a tojásokat válaszd szét, a fehérjét tedd a hűtőbe, a sárgáját keverd el a cukorral fehéredésig.

Nos mire én ezzel végeztem, a tészta legalább négyszeresére kelt, de ekkor még nem zavartattam magam.

3. Olvaszd meg a vajat, majd hűtsd le szobahőmérsékletűre, és a tojássárgájával együtt add a tésztához. Aztán belekeverheted a vaníliás cukrot, és egy csipet sót is.
4. A fehérjét verd kemény habbá, és öntsd bele a fenti cuccba. Aztán a cuccot dolgozd össze a maradék liszttel.

No igen, ez konkrétan krémleves sűrűségű tészta lett. Abból is a hígabb. A dagasztás kezdett egész új értelmet nyerni.

5. Szóval itt jönne a dagasztás. Az lenne a lényeg, hogy ne dagasszuk túl keményre, csak addig, míg elválik az edény falától és a kezünkről, hogy kellemesen foszlós legyen a tészta.

Próbáltatok már hagymakrémlevest levegős tésztává összedolgozni?

Itt jött az, hogy elkezdtem újabb és újabb adag liszteket beleszitálni. Mire nagyjából az eredeti mennyiség kétszerese volt benne, egész jó lett.

Nem tudom, hogy a lisztem volt rossz, a tojásom túl nagy, esetleg a tej osztódással szaporodott-e, de mindenesetre nálam csak így működött.

Ha ezzel megvolnánk, tegyük meleg helyre, betakargatva (jóéjtpuszi) duplájára kelni egy kicsit.
6. Az én verzióm szerint, ez fakultatív: moss meg mazsolát, hempergesd meg lisztben, keverd össze apróra vágott dióval, meg némi fahéjjal, és ezt dolgozd bele alaposan a megkelt tésztába. Nem érdemes spórolni a magokkal, enélkül csak szürke, hétköznapi kalácsunk lesz.
7. A formát (lehet kuglóf forma, vagy magas falú jénai) vajazd-lisztezd ki, és az aljára tegyél (a forma aljának alakjára fazonírozott) sütőpapírt. Öntsd bele a tésztát, és -nem fogod kitalálni- letakarva keleszd a duplájára.
Álálong nekem ebből a mennyiségből két nagy jénaira is futotta. A recept szerint, ha foszlósabb kalácsot akarsz, harmadáig, ha tömörebbet, feléig töltsd meg a formát.
8. Ha szeretnéd, kend meg a tetejét, aztán tedd előmelegített 180 fokos sütőbe 40-60 percre.

Ha ezek után nem akarsz ilyet sütni, igazán megértem. Egyébként csak vicceltem, gyerekjáték az egész. A konyhaablakon besüt a délutáni napfény, a gyerekek kacagva nyugtázzák, hogy anyu a legjobb szakács, a kutya a fűben heverész, párunk pedig virágcsokorral köszönt, majd csókot nyom orcánkra, míg mi széles mosollyal kalácsot sütünk. Ha mégsem, igyekezünk hevesen erre gondolni.

Egyébként nagyon finom. Legalább annyira, mint az a kalács, amit tavaly egy óra alatt szereltem össze. Fütyörészve.

2 megjegyzés:

  1. Minden pontosan úgy történt, ahogy Irocska leírta... :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem ügy tűnt, hogy a hölgynél is hígabbra sikeredett... ennyi tejhez legalább 700 g liszt kell, akár kevéssel több is. http://gotovim-doma.ru/view.php?r=386-recept-Kulich-s-tsukatami-i-iziumom
    ez jó receptnek tűnik :)

    VálaszTörlés